Čtvrtek 24. června 2021, svátek má Jan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. června 2021 Jan

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Stanislav Hedvik

Myslet, je nic nevědět...

Vážení přátelé, někde jsem slyšel že "obvykle ti co si nejvíce myslí, toho nejméně vědí" možná asi v nějaké ordinaci ;-) Já bych rozhodně nezpochybňoval smysl studia "na spisovatele". Vzhledem k tomu že se tento obor studuje 5 let na vysoké škole, např. FAMU tak v tom asi nějaká věda je. A také se domnívám že i různé kurzy, třeba paní Magistry Dočekalové svůj smysl mají. Protože do nich chodí ti co si jen nemyslí ale chtějí vědět.

Víte, já jsem elektrikář. Jsem si jistý že každý druhý chlap, možná i žena dokáže zapojit zásuvku nebo připojit lustr. Ale spočítat výkon elektrického obvodu tak aby když spustíte pračku, mikrovlnou troubu a varnou konvici zároveň nevypadl jistič, to se musíte naučit. Ve škole, od táty elektrikáře nebo někde v kurzu. Stejné je to i se psaním. Dnes píše každý, kdo má - promiňte mi ten výraz - do zadku díru...

0/0
8.2.2011 14:34

Stanislav Hedvik

Re: Myslet, je nic nevědět...

pokračování: ...Ono to rčení že to "tam je" nebo "to tam není" je sice pravda, ale to se bavíme o talentu, který sám o sobě nestačí. Je třeba vědět jak na to. Můžeme mít velice dobrý námět, pokud ho ale nedokážeme dobře zpracovat, výsledek může předčit naše očekávání. Ti, co si myslí že jen stačí když "to tam mají" pak vytvářejí hodnoty které díky technickým vymoženostem jako je internet, blogy zaplňují svět balastem které nazývají umění. Ať ti co si myslí, že jen stačí když "to tam mají", si zkusí vydat knihu nebo napsat scénář. Záhy od vydavatele nebo producenta dostanete odpověď.

A jestli si tu paní Dočekalová dělá reklamu..., proč ne. Ona se má čím chlubit! Ona si nemyslí, ona ví R^

0/0
8.2.2011 14:49

ta, která nejsem

Ne každý chce vyniknout jako Viewegh

Dík, to mě pobavilo!

0/0
21.1.2011 2:44

f89

Také děkuji

Zdravím autorku,

a mockrát díky za Váš blog, především za tento článek, dlouhý mi opravdu nepřišel a s chutí jsem ho přečetla celý. Dodala jste mi sílu a chuť na sobě pracovat, protože psaní mě baví a naplňuje a jednou bych se jím i ráda živila.

Někdo tu psal o skryté reklamě... máte zřejmě pravdu, protože já jdu hned zítra do knihkupectví pro Vaše učebnice a upřímně se na ně velmi těším.:-) Opravdu jste mne zaujala a tak ještě jedenkrát děkuji.

0/0
20.1.2011 23:17

fioman

Paní Markéto,

Váš článek jsem nečetl, je na mě příliš dlouhý, tudíž se za svou lenost vykupuji Karmou pro Vás.:-) Chtěl bych pouze poznamenat to, že i kdyby můj článek a článek kohokoliv jiného, potěšil, zaujal, donutil k zamyšlení, byť jen jednoho jediného čtenáře, potom mělo smysl ho napsat. S pozdravem Filip Fuchs, bloger, jehož slohové práce se četly jako nejlepší již v mateřské školce. :-)

0/0
13.8.2010 13:01

Mlejnak

Díky

Moc děkuji za tento článek. Píšu již několik let,. Kritiky se na mě sypou, nechápající čtenáři mě posílají zpět na základní školu.  Rádoby profesionálové se chlubí vzděláním. Já píšu rád, psaní miluju a psát budu dál.ˇ...

0/0
13.8.2010 12:49

Pospetz

Hezká reklama!

Jenom trochu dlouhá. Copak už dnes nikdo nečte řádkovou inzerci? I když blog je reklama zadarmo a tedy k nezaplacení.

0/0
12.7.2010 22:56

editi

Autorko,

řekněme si na rovinu. Skrytá reklama. Bohužel na iHnusu to nevadí, protože jejich inteligence odpovídá kvalitě tohoto blogu.;-D;-D;-D;-D

0/0
7.2.2009 21:57

CernoZelenySmejd

Re: Autorko,

!R^!

0/0
8.2.2009 13:14

alicew

souhlasím s autorkou

tak jako štětec nedělá malíře, tak ani studium čehokoliv nedělá odborníka. Bud to tam člověk má a nebo nemá a nepomůže mu vůbec nic.

0/0
7.2.2009 19:03

Eva_Pallotto

hezky napsáno a

R^, ale tak nějak částečně nesouhlasím.

Kurzy tůrčího psaní mi přijdou jako klub zahrádkářů - pokecáme o počasí, pochválíme si donesenou mrkev - ale co se psaní týče, člověk prostě buď píše a nebo nepíše. A buď "to" tam má a nebo to tam nemá. Technické chybky odladí editor. Pořádnou literaturu nedělá to, že je něco napsáno "dobře". Pořádnou literaturu dělá to "něco", co autor čtenáři sděluje - a jak "nově" se k tomu něčemu staví.

Je to úplně stejné jako v každém jiném oboru. Ti, kdo mají vnitřní oheň a vášeň pro to, co dělají, ti obvykle "nějak" uspějí. Sami se proplácají vlastními chybami, ale "ono" je to nutí jít dál a dál.

Ze všelikých kurzů, škol či autorských čtení jsem si odnesla jediné. Hlučné "nechtě mě bejt" v hlavě a chuť si najust psát podle svýho, pravidla nepravidla, cizí názory šmázory, všem a všemu navzdory. :-)))

0/0
7.2.2009 17:10

Eva_Pallotto

Re: hezky napsáno a

Jinak samozřejmě nezpochybňuju přínos takových kurzů ve smyslu zajímavé volnočasové aktivity. Je lepší, když si psavé mamky zajdou pokecat o povídkách, místo toho aby kysly u TV.

Ale že by nějaký kurz, knížka, návod nebo něco takového mohlo z člověka udělat spisovatele.... a dobrého spisovatele .... tak to bych byla velmi velmi skeptická. To nejde. Teda aspoň mne nenapadá jediný autor, který by za něco stál a byl by vůbec ochotný o svém psaní s někým diskutovat.

0/0
7.2.2009 17:24

oldiess

Re: hezky napsáno a

Naprosto s vámi souhlasím, pěkně jste to vystihla. Až na ten závěr, že vás nenapadá jediný autor ochotný diskutovat. Což je ovšem způsobený jen tím, že jste zatím neměla štěstí. V Brně máme už několik let štěstí na tzv. festival autorského čtení, kolem 30 našich a 30 cizích, loni např. kanadských spisovatelů, kteří čtou ukázky a pak diskutují. Takže každý má možnost zeptat se na cokoliv, stejně jako poslouchat, a to je naprosto ideální "kurs" autorského čtení. Kteří odpovídají rádi, úplně na všechno. Tedy přínosné dle všeho i pro samotné spisovatele. Mám dojem, že to pořád ještě visí i  na internetu

0/0
8.2.2009 12:12

Nezávislý čtenář

Re: hezky napsáno a

Pokud se nemýlím, což bych se velmi divil, je u každého autora, od kterého máte tu odvahu si něco přečíst, možnost mu zasílat korespondenci a tímto způsobem s ním diskutovat. Mimo jiné jsou i autoři, kteří otevřeně píší o svém psaní, stylu popřípadě i o svém konkrétním textu. Například E.A.Poe nebo Umberto Eco, což jsou jména světově proslulá

0/0
1.3.2009 12:52

Eva_Pallotto

Re: hezky napsáno a

To ano, teď čtu třeba od Kinga "O psaní". Asi jsem použila nepřesný

výraz - měla jsem na mysli "diskutovat" ve smyslu "nechat si do toho

hovořit"....

0/0
1.3.2009 13:18

wiki5.5

Re: hezky napsáno a

psani asi nebude jedina oblast do ktere si nenechate diskutovat

0/0
13.7.2010 5:28

Lombardo666

Pěkné

Jinými slovy by tu holčinu nejradši vyštípali, když pocítili její řekněme kvalitu. Křičící většina klidně smete kvalitu, pokud se neumí bránit.

To jsem si z článku odnesl já.

0/0
7.2.2009 15:19

oldiess

Re: Pěkné

Dobře, ale pokud je tam kouč či trenér, tak snad musí zasáhnout. Podobně jako se musí zastat nováčka třeba ve fotbalovém  nároďáku.

0/0
7.2.2009 16:46

artus.l

Hezky

No celi me to prislo jako ten telefonat na youtube : Ma to 7 minut. (ing mgr. kacanova)

http://www.youtube.com/watch?v=stEbKUSzxOA&feature=related

0/0
7.2.2009 14:20

PeTaX

Re: Hezky

Ježkovy oči, to je neuvěřitelné. A tato osoba Kačanová učí na obchodní akademii?? No to budou absolventi. Ona všechno ví. ???

0/0
7.2.2009 14:32

PeTaX

Trochu na pochybách

• Z cenzurymodreidnes si, paní Dočekalová, nic nedělejte. To je jen pomatený člověk, který tapetuje všechny diskuse stejnými bláboly.

• Pokud jde o Váš článek, nemohu s Vámi nějak souhlasit. Blogy jsou asi trochu něco jiného, než literatura. Těch „literárních pokusů“ je zde minimum.

• Myslím, že ani novinářských ambic příliš nemají. Převážně se v blozích jedná o vyjádření osobního postoje k některé aktuální události, problematickému tématu a následnou diskusi k němu.

• Spíše mě dráždí, jak mnoho lidí není schopno vyjádřit se písemnou formou správně česky, neovládá gramatiku ani pravopis, nezná významy termínů, neumí argumentovat.

0/0
7.2.2009 14:08

cenzuramodreidnes

Re: Trochu na pochybách

?Proč by si měla paní dělat něco ze mě ? Já novináře nebiji, nedělám Kalousku jsi jednička na dámy novinářky a mluvím slušně...ZATO KOALICE "pseudopolitiků" NE !!!!!VIZ .VOLBY!![>-]

0/0
7.2.2009 14:33

PeTaX

Re: Trochu na pochybách

Jděte, laskavě, do háje.

0/0
7.2.2009 14:34

doktor_bota_2

Re: Trochu na pochybách

Chudák háj.:-(

0/0
7.2.2009 16:20

oldiess

Co to bylo za přednášku?

Nezlobte se, ale přišlo mi, že dokola opakujete věci, které jsou průměrnému vzdělanci jasné i bez kurzů. Taky se divím, že nemáte jako lektorka vycvičenou paměť na texty a tak vám uniklo, kdo napsal ten výplod, co jste četla v ordinaci. Pokud jste si jej nevymyslela, abyste mohla s něčím polemizovat. Taky mi vadí to, že používáte otomismus, byť jste se toho dopustila asi jen jednou /...O TOM je tvůrčí psaní/ - to bych od lektorky nečekal. A pokud byli ti vaši frekventanti schopni zdecimovat tu dívenku,nedělám si o jejich lidské a společenské úrovni žádné iluze. Možná to ale naznačuje, jaký asi typ lidí chodí do vašich kursů - zřejmě spíš ti, kteří se neumí ječtě orientovat nejen v psaní ale především v životě.

0/0
7.2.2009 13:56

handour

Re: Co to bylo za přednášku?

R^ souhlas, taky nemám ráda přednášky o ničem...Schopnost psát buď je, nebo není. To se v žádném kurzu naučit nedá. Stejně jako se nedá chuť, a potřeba psát někomu zakázat...vidím v tom jen strach, že se,nedej bože, objeví nějaký talent, který neprošel Vaším kurzem "Tvůrčího psaní".Nejlepším učitelem je život kolem nás,otevřené oči a srdce...

0/0
7.2.2009 15:28

Hackyfish

Re: Co to bylo za přednášku?

Nádherně napsáno....a to jste beztak...tím kurzem neprošel!V

0/0
7.2.2009 15:41

oldiess

Re: Co to bylo za přednášku?

Ono v podstatě asi ani nejde o schopnost psát -pomineme-li výjimky jako Vančurovu češtinu - ale spíš o schopnost vidět a kombinovat věci, kterých si ostatní nevšímají, čili být vypravěšem, a na ten papír se to pak obvykle nějak už dá, včetně toho, že dnes už je snadný najít si v textu tiky a různý opakující se slova a obměnit je.

0/0
7.2.2009 16:49

Markéta Dočekalová

Re: To je bohužel omyl

Strach, že některý talent neprošel mým kurzem? ;-D Tak to mě opravdu pobavilo. "Schopnost psát", jak tomu říkáte, mnoho neznamená.  "Schopnost" opravdu nikoho nenaučíte. Můžete ale rozvíjet jeho talent. Na konci kurzu bude takový člověk psát lépe, než na jeho začátku. V tom je podstata. Spisovatele z nikoho nikdy neuděláte. Dokonce ani tehdy ne, kdyby byla míra jeho talentu na úrovni geniality. Talent sám totiž nestačí. A "schopnost psát" má každý druhý. Někteří ji mají dokonce mnohem výraznější, než známá spisovatelská jména. Myslet si, že pro kvalitu textů je nejlepším učitelem "život kolem nás, otevřené oči a srdce", to je bohužel velký omyl. Životní zkušenosti jsou nutné, ale kvalitní texty negarantují. Nejlepším učitelem je píle v kombinaci se zkušeným "trenérem" - stejně jako ve sportu. Proto si v zahraničí i úspěšní spisovatelé platí lektory a dál na sobě stále pracují.

0/0
7.2.2009 18:55

handour

Re: To je bohužel omyl

Souhlasím s Vámi pouze v tom, že talent nestačí, důležitá je píle(každodenní psaní,zapisování postřehů atd.) a chuť. Božena Němcová prožila svůj život  v ponižující chudobě a hladu,matka 4 dětí(o jedno z nich dokonce přišla), kde ona čerpala svou energii,kde brala náměty pro psaní, a k čemu utíkala od svého života..?.K psaní. A jediným lektorem jí byl život. A vidíte,jak jsou její knihy i po letech "živé"(to pro to otevřené srdce a oči, které jsou pro Vás omylem)Paní Dočekalová, pokud Vy jako lektorka,zasahujete do textů, říkáte lidem jak mají psát a jak ne...ztrácejí přece ono své ...a mění se ve Vás.Víte,já si myslím, že tak jako se v kurzu vaření nenaučíte vařit, nemůžete se v kurzu psaní naučit psát.Neznám jediného úspěšného spisovatele, který by si platil lektora, neboť jsou to stvoření neskutečně ješitná...(důkazem je p.M.Viewegh)

Hana Novotná

0/0
7.2.2009 19:45

auslander

Re: Co to bylo za přednášku?

No vidite. Se tady podivujete, jaci urazejici a kritizujici lide chodi pani lektorce do kurzu a nakonec sam nejednate jinak. A ze si pani lektorka nepamatuje, v cem onen clanek cetla? Mozek neni kartoteka a tim spise je pro pani lektorku nesnadne si u takoveto mimochodem precteneho textu zapamatovat vsechny informace, kdyz prace s texty je jejim povolanim. A ze pouzila jakysi "otoismus"? Mozna prave proto, ze nepise clanek do literarni souteze, ale do sveho blogu, ktery ctou ruzni lide a tak je zadouci, aby byl co nejvice srozumitelny.

0/0
7.2.2009 15:50

oldiess

Re: Co to bylo za přednášku?

Vážený cizinče, nezlobte se ale mám dojem, že přeháníte. Jsem si jist, že jem nikoho neurazil, maximálně se dotknul něčího ega, ovšem svou kritiku jsem patřičně zdůvodnil. A ten otomismus znamená právě absenci vyjadřovacích prostředků a tak činí text méně srozumitelným. A O TOM třeba není  moje reakce na váš příspěvek.  V ní jsem se obhájil proti vašemu na ničem nezaloženém nařčení, že jsem autorku zkritizoval a urazil. Počínal jsem si slušně a každý rozumný autor musí být vděčný, za sebehorší kritiku, pokud je zdůvodněna. Protože pak má možnost s ní konfrontovat své názory, a je to pro něj i forma marketingu, testuje si dopad svých slov.

0/0
7.2.2009 16:44

Markéta Dočekalová

Re: Věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají....

Paměť mám vycvičenou poměrně slušně, protože mi měsíčně rukama projdou desítky scénářů. Skutečnost je tentokrát mnohem prostší. ;-) Vešla jsem do čekárny, vzala z hromady tiskovin jednu, které chyběla obálka, ale na které mě zaujal titulek. Text jsem přelítla očima a přibližně za 30 sekund mě volali do ordinace. Odhodila jsem ten plátek a běžela pryč. Pak už jsem neměla čas se na "místo činu" vracet. Pokud jde o "otomismus", který se vám nelíbí, chápu. Občas je skutečně používám a nestydím se za to. Každý text je nedokonalý a vždy je na něm co vylepšovat. Je přitom úplně fuk, jestli jste lektor tvůrčího psaní, slavný spisovatel nebo scenárista. To je prostě fakt. Pokud jde o zmíněnou diskusi, odrazil se v ní známý fakt - mnoho lidí nedovede diskutovat smysluplně a pozitivně (bez urážek). Když LŠ končila, většina účastníků to již uměla. To je důvod k radosti. 

0/0
7.2.2009 18:38

jajboze

Re: Věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají....

Blogy povazuji za ciry vytrysk momentalniho stavu mysli, nekdo triska nadobi, nekdo pise a diskutuje. Vase kurzy maji stupidni nazev, jinak jsou docela potrebne, clovek se nauci poradne vyjadrovat i mluvne, protoze zacne o svych slovech premyslet. Na cele veci me ale stve, ze vsechny literarni hokusy i pokusy, maji strukturu televiznich serialu a zadny druhy plan..Knihy nejsou ke cteni, kazdy pise jako scenarista a tim je literarni jazyk dosti ochuzen. Ota Pavel psal timto stylem, ale jeho texty byly poezie sama a vzbuzovaly nadherne predstavy, rekl bych, vytvarne. Dnesni autori, v cele s Wieveghem, tvori pouze dialogy, mozna proto lidi tolik zajima.."on rekl..., ona povidala..".Je v te soucasne literature mnoho rozumu a malo srdce. Clovek kolem sebe slysi prilis mnoho " kecu", nebo informaci, docela rad by v knize nasel prostor pro fantazii, popustil uzdu sve hravosti, popral sluchu nejednoznacnemu vykladu slov a opustil racionalitu. Mame v sobe vice polu, nez mysli dnesni autori.

0/0
7.2.2009 20:09

oldiess

Re: Věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají....

Myslím ale, že ten plátek s tím blábolem tak či onak vůbec nestál za pozdější zmínku a polemiku s ním, možná to někam plácnul nějaký diskutér odsud, který sám jen kritizuje bez zdůvodnění a přitom dohromady nic nedá.

0/0
8.2.2009 12:20

cenzuramodreidnes

MEMENTO !

OBČANÉ ČR se omlouvají seriozním novinářům za bití a novinářkám za vztyčování prostředníčku pana Langera...a spol...![>-]

0/0
7.2.2009 13:44

cenzuramodreidnes

NO když běží 24hodin štvavé vulgární"bnaklikávacíblogy"PROTI

LEVICI , která vyhrála volby ale tady čtete jen a pouze levice je žumpa...viz žumpa z lidového domu kde už týden před aférou vyšel pan Rath v eses uniformě, když týdny zesmněšňují pana ratha proto, že udělal vklad dějin historie , ale REFLEX.IDNES,LIDOVKY nezajímá es kommt der Tag, noc dlouhých nožů, pravý hák, Borman ani propouštění uzavírání podniků ani lidi, jež za práci neberou měsíce plat a nikde ani slovo, jakou potom mají tyto periodika barvu, kdo má na tom...zájem!???A za KOLIK ?...?a čeho kolik?Joooo to si člověk může domýšlet to se nedozví!

0/0
7.2.2009 13:07

Já, Claudius

Re: NO když běží 24hodin štvavé vulgární"bnaklikávacíblogy"PROTI

Já nevím, co ten váš text dělá právě tady, ale hodí. To, co jste napsal nemá s tvůrčím psaním společného vůbec nic.

0/0
7.2.2009 13:24

jka2005

Re: NO když běží 24hodin štvavé vulgární"bnaklikávacíblogy"PROTI

Sice sem nepatříte, ale zareaguji. IDNES je spíše doprava, ale s tím nic nenaděláte. Novinky.cz jsou zase více vlevo, ale diskutéři sami z nich udělali největší žumpu českého internetu  a tak levice si nemá kde podiskutovat. Dobře vám tak.

0/0
7.2.2009 13:33

cenzuramodreidnes

Re: NO když běží 24hodin štvavé vulgární"bnaklikávacíblogy"PROTI

ANO ANO psali na novinky urážky na cikrtikorunové prasoparoubka s další vulgarozmy tedy kvůli Kaloskovo Jedničkovému chování je taková vulgární společnost !!!!!Pravice kazí naše děti!Tady na IDNE v naklikávacích blog štvavých příspěvcích a jeto 24 hodin nostop!

[>-]

OBČANÉ ČR se omlouvají seriozním novinářům za bití a novinářkám za vztyčování prostředníčku pana Langera...a spol...[>-]

0/0
7.2.2009 13:43

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz